onsdag den 14. juli 2010

Skilles Lup

Jeg har besluttet at jeg vil til at "anmelde" de bøger jeg giver mig i kast med, her på siden, måske friste en bogorm eller to, eller advare jeg mod de værste hehe.


Som sagt var jeg jo i gang med Elsebeth Egholms "Liv og Legeme", og da jeg blev færdig med den i går får den æren af at være den første der kommer under Skilles Lup.
Bogen er så vidt jeg har kunnet finde ud af den 5. bog i serien om Dicte Svendsen, en lidt for nysgerrig krimi journalist som har for vane at engagere sig en smule for meget i sine historier. Dette gør at bogen kan være en smule forvirrende for folk som ikke har læst de fire foregående bøger, og dermed ikke kender hele hendes fortid. I de første par kapitler får man smidt en hel masse navne i hovedet, hvilket gør det lidt besværligt at følge med, men efterhånden finder man ud af hvilke navne der er vigtige at huske, og hvilke der bare er fyld. Den begyndende forvirring bliver heller ikke bedre af at kapitlerne hele tiden skifter mellem hvilken person man følger, men undervejs finder man hurtigt ud af hvad man skal kigge efter i et nyt kapitel for at finde ud af hvem man nu følger, så problemet er ikke så stort (:
Til at starte med har politiet ikke mange spor at gå efter, men de formår alligevel hurtigt at finde en mistænkt, og lang vej igennem oplever man hvordan der kommer flere og flere beviser imod ham. For en gammel krimi-nørd som mig sætter det jo med det samme alarmer i gang, at de har en mistænkt så hurtigt, det er simpelthen for nemt. Og ganske rigtigt, viser det sig at sagen ikke helt holder vand. Igennem bogen følger man en masse andre dramaer, som til sidst kulminerer i opklaringen af mordet.
Selve mordgåden er ikke noget jeg har set før, og man skal følge godt med for at binde alle de løse ender sammen, hvilket Egholm skal have point for, men den overordnede handling er alligevel for forudsigelig til min smag. Det er desværre først igennem de sidste 50-100 sider at bogen virkelig fanger mig og jeg ivrigt bladrer videre, i modsætning til bare at læse videre for at se hvordan den ender.. 
I alt vil jeg vurdere den til tre ud af fem stjerner, men det er jo bare min egen ydmyge holdning. Det er ikke den bedste bog jeg har læst, men den er udmærket underholdning for en bognørd som mig :b

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 

Blog Template by YummyLolly.com - Photoshop Brushes Obsidian Dawn